تابلوهای پیام رسان (استاندارد سازی تابلو)

تابلوهای پیام رسان (استاندارد سازی تابلو)

تابلوهای پیام رسان

تابلو ها با علائم ، مجاری ارتباطی نوین در سیستم ارتباط جمعی هستند ، تابلو های پیام رسان همانطورکه از نامشان پیداست . پیام فرستنده را با کمترین خسارت و بالاترین دقت در اختیار گیرندگان قرار می دهند . پیامی که بر تابلو نقش می بندد ، نیازی به تکرار و بازسازی ندارد . تابلو های پیام رسان دارای طول عمری بیشتری نسبت به دیگر مجاری ارتباطی هستند .

وظیفه یک طراح عناصر محیطی ، پایه ریزی و طراحی سیستمهای علائم و دیگر انواع ارتباطات بصری است .

انواع تابلو های پیام رسان بر حسب پیام

تابلو های تعیین موقعیت ، نقشه

تابلوهای اطلاعاتی ، معرفی خدمات موجود

تابلو های راهنما مخصوص هدایت فرد

تابلو های معرف معرف مقصد با یک اثر هنری

تابلو های قانونی ؛ انجام دادن یا ندادن کاری

تابلو های تزئینی؛ برای آراستن و مرتب کردن ظاهر محیط

تابلو های تبلیغاتی برای معرفی محصول و یا خدمات

تابلوهای داخلی اداری- سردفتری – راهنمای طبقات- پلاک رومیزی و ….

فرم دو بعدی ( طراحی، گرافیک)

فرم سه بعدی ( هندسی، حجمی)

۴ مقیاس

اندازی اشکال نسبت به یکدیگر را مقیاس می گویند و در طراحی تابلو از اهمیت فراوانی­ برخوردار است.

۵ – موقعیت مکانی

تابلو بسیار حائز اهمیت است نشانه (تابلو) نه تنها باید با پس زمینه اش متناسب باشد بلکه باید با روحیات و علایق افرادی که آن را مشاهده میکنند نیز تناسب داشته باشد.

مردم معمولا تابلو را به عنوان بخشی از محیط اطراف مشاهده می کنند مگر اینکه اطلاعات ضروری را در خود داشته باشد و این به عهده طراح است که تشخیص دهد طرح تابلو تا چه اندازه در رقابت با همسویی با محیط موفق خواهد بود .

تابلو باید طوری قرار داده شوند که با دامنه دید معمول بیننده تضادی نداشته باشند دامنه دید معمول به صورت افقی

۶۰ درجه و عمودی ۳۰ درجه است که خارج از این محدوده به صورت محو دیده می شود.

۶ – هماهنگی با محیط و ارتباط با معماری فضا  

فرم

عوامل انسانی

خوانایی حجم

سرعت در رویت

فاصله ناظر

قد ناظر

زاویه دید

تابلو ها می توانند مکمل فضا باشند . در هر فضا محل هایی وجود دارد که توجه افراد را به خود جلب می کند مثلا قسمت انتهایی جاده و یا مکان هایی که چشمگیر است و باعث توقف چشم میشود قرار گرفتن یک تابلو در محیط مناسب میتواند پیام را به بهترین نحو انتقال دهد.

پس زمینه در ارائه طرحهای محیطی نقش مهمی دارد پس زمینه می تواند محیطی طبیعی با فضای داخلی یا خارجی باشد و طراح باید عواملی مثل فضا ، نور و حرکت را در نظر بگیرد . گاهی برای به وجود آوردن فضا ، طراح مایل به آمیختن تابلو با محیط میشود.

۷ – شرایط اقلیمی ، جوی آب و هوایی

آب و هوا می تواند در شرایط رنگ آمیزی ، متریال و تکنیک ساخت تابلو تاثیر بگذارد برای مثال رنگ آمیزی و متریال یک تابلو در منطقه کویری با رنگ آمیزی و متریال همان تابلو در منطقه مرطوب و بارانی بسیار متفاوت است. تغییر فصول سال تواّم با تغییرات رنگی در محیط است و از آنجا که یک تابلو در فضای باز و در چرخه طبیعت قرار میگیرد . طراح باید برای تناسب با تغییر رنگهای فصل تدابیری در انتخاب متریال و رنگ تابلو بیندیشند.

۸ – حرکت

حرکت و جهت دیدببیننده از دیگر عواملی است که حتما باید در نظر گرفته شود و گاهی میتوان از این عامل برای جذابیت های بصری استفاده کرد در مکان هایی که سرعت زیاد است باید طرح را با دقت انتخاب کرد.

۹ – مخاطب پسند بودن

طراحی که ارائه میشود ، علاوه بر موارد بالا باید دارای ویژگی های مردمی باشد و با فرهنگ حاکم بر جامعه تناسب داشته باشد استفاده از سمبل ها می تواند در تاثیر گذاری نقش بسزایی داشته باشد .

با شناخت دقیق هر یک از سنبلها می توان در موقعیت های مناسب آنها را به کار بست .

۱۰ – مفهوم رنگ و نور

رنگ بازتاب نوری است که باعث تحریک عواطف و احساسات افراد میگردد و از یک سری اطلاعات و اخبار تشکیل شده که برای افراد دست اندر کار در ارتباط بصری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است یکی از نکات مهم در بحث رنگ زیبایی شناسی رنگ است که از ۳ جهت قابل بررسی است :

۱ . امیرسیون با تاثیر بصری که عبارت است از شناخت و استفاده از تاثیرات گوناگون رنگها و اختلاط آنها بر سیستم بینایی انسان است یه طور مثال یک رنگ وقتی در زمینه روشن قرار گیرد تیره دیده میشود.

۲ . اکسترسیون با گویای احساس که عبارت است از شناخت و استفاده از تاثیرات فیزیولوژیکی و روانشناختی رنگ بر سیستم عصبی انسان است .

۳ . کنسترکسیون یا سمبلیک که عبارت است از استفاده نماد گرایانه از رنگها است.

و…

آنچه در بالا اشاره شد بخشی از مباحث مورد نظر قرار گرفته از سوی تیم طراحی می باشد که صرفا جهت تعریف حساسیت ها در بخش طراحی بعنوان نمونه مطرح گردید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۷۳۸۱۵۸۰۹- ۷۷۳۷۲۶۲۸۳۳ کانون ایده برتر پارسه تماس بگیرید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *