تابلو چنلیوم:

چنلیوم یکی از انواع حروف برجسته بوده که چند سالی از ورود آن به بازار نمی گذرد در حال حاضر یکی از زیباترین و پرمصرف ترین نوع تابلو میباشد که زیبایی و تنوع رنگ و اندازه آن موجب شده خواهان بیشتری نسبت به سایر حروف برجسته پیدا کند . این نوع تابلو ها در رنگ ها و اندازه های مختلف عرضه میگردد که قابلیت روشنایی نیز دارد.

جنس تابلو:

چنلیوم نوعی آلیاژ می باشد که در مقابل عوامل جوی محیطی بسیار مقاوم بوده و به راحتی در مقابل آفتاب و یا بارندگی باران، رنگ خود را از دست نمی دهد. رویه حروف چلنیوم از جنس پلکسی گلس ساخت کشور تایوان می باشد که در انواع رنگ های مختلف موجود و با انتخاب مشتریان در حروف چلنیوم استفاده می شود . برای اینکه نصب این تابلوها تمیز و شیک باشد از یک زیره به عنوان مثال از ورقهای PVC استفاده میشود که لامپهایی که برای روشنایی تابلو استفاده می شود نیز بر روی این ورق ها نصب میگردد .

رنگ و اندازه:

رنگ و اندازه لبه چنلیوم با توجه به مارک های متعددی که وجود دارد، متفاوت است ولی اصلی ترین و معروفترین لبه چنلیوم با مارک تجاری آلوراپید(AluRapid) شناخته شده که در ۱۴ رنگ و در اندازه های ۹ سانت ، ۱۱ سانت و ۱۴سانت موجود می باشد. بیشترین رنگهای استفاده شده در کشورمان رنگ های استیل (نقره ای)، مشکی و طلایی و بیشترین اندازه لبه چلنیوم استفاده شده ۹ سانت و درصد خیلی کمی ۱۱ سانت می باشد.

روشنایی تابلو:

داخل حروف چنلیوم از لامپهای SMD و LED استفاده می شود. SMD بدلیل پر نور بودن و همینطور ضد آب بودن مناسب تر از LED می باشد. از مهم ترین قسمت های تابلو، نور آن می باشد که باید دقت بیشتری در هنگام نورپردازی شود. مصرف پایین برق، پخش مناسب نور، خاموشی کمتر، نصب آسان و … مزیتهای لامپ SMD نسبت به لامپای LED هستند. منبع تغذیه مورد استفاده این لامپها ترانس ۱۲ ولت می باشد.

 

مراحل ساخت حروف چنلیوم:

944

ساختار فیزیکی حروف چنلیوم

زمانی که حروف یک تابلو در برنامه کرل دراو (CorelDRAW) و یا اتوکد (Autocad) از لحاظ فونت، سایز و ضخامت طراحی شد، طرح مورد نظر به روی جنس پلکسی گلس (Plexi Glass) که دارای رنگ های مختلف می باشد لیزر می شود.

949

پلکسی نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری شبیه شیشه با مقاومت بیشتر دارد و در رنگ ها و جنس های مختلف موجود می باشد. برش پلکسی ها با دستگاه برش لیزر انجام می گیرد.

پس از اینکه طرح مورد نظر توسط دستگاه لیزر شد نوبت به چسباندن لبه چنلیوم به پلکسی می رسد.

در تابلوسازی هایی که از دستگاه چنلیوم ساز استفاده می کنند، مراحل خم کردن، قوس و شیار بر روی لبه چنلیوم، توسط دستگاه به صورت کامپیوتری طبق فایل طراحی شده انجام می پذیرد که خالی از اشکال هم نیست، چون این دستگاه توسط اروپایی ها برای فونت لاتین طراحی و ساخته شده نه برای فونت فارسی، به همین دلیل در بعضی از موارد اشکالاتی وجود دارد، حتی میتوان گفت که بعضی از این دستگاه ها در طی مراحل ساخت بر روی لبه چنلیوم خط و خش نیز ایجاد میکنند.

در تابلوسازی هایی که  مجهز به این دستگاه ها نمی باشند مراحل خم کردن قوس و شیارها توسط استاد کار ماهر انجام می گیرد.

پس از آماده شدن لبه حروف و لبه چنلیوم آن را بر روی میز آهنی با آهنرباهای مخصوص ثابت و جذب یکدیگر می کنند و با چسب ۱۲۳ و اسپری لبه چنلیوم را به پلکسی میچسبانند.

پس از ساخت حروف چنلیوم نوبت به زیر سازی این حروف می رسد که برای اینکار از ورقهای پی وی سی pvc با ضخامت ۸ تا ۱۰ میلی متر استفاده می شود که ابعاد این ورق ۱۲۰ در ۲۴۰ سانتی متر می باشد. این ورقها در مقابل آب، آفتاب، گرما و سرما مقاوم بوده و تغییر حالت نخواهند داد و به همین منظور جهت زیرسازی حروف چنلیوم بسیار کاربرد دارند.

حروف چنلیوم ساخته  شده بر روی ورق پی وی سی قرار گرفته و دور آن را خط کشی می نمایند و توسط اره برقی برش خورده به نحوی که در داخل چنلیوم زیر نوار گردگیر به راحتی قرار بگیرد .

برای قسمت روشنایی داخل چنلیوم از اس ام دی SMD استفاده میشود:

اس ام دی ها دارای شدت نور فوق العاده و طول عمر بالا بوده و ازین روی بلوک های آن مقاوم و ضد آب می باشد و نصب آنها بر روی پی وی سی (PVC) بسیار آسان و سریع صورت می گیرد.

951

لامپ های اس ام دی (SMD) موجود در بازار دارای نمونه های کره ای نیز می باشند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در عین حال قیمت بالاتری نیز دارند.

لازم به ذکر است که منبع تغذیه اس ام دی ها، ترانس های ۱۲ ولت بوده و مصرف آنها به مراتب کمتر از ترانس های هسته ای با ولتاژ بالا می باشد و به همین دلیل اگر سیم کشی و تقسیم آمپر به صورت صحیح انجام شود، دیگر مشکل حرارت، اتصالی و سوختن نخواهند داشت.

مراحل نصب حروف چنلیوم:

ابتدا یک پلات در ابعاد واقعی از متن حروف چنلیوم طبق طرح اولیه تهیه و آن را روی محل مورد نظر نصب می کنیم. سپس PVC چنلیوم را روی طرح قرار داده و با پیچ در جای خود محکم  می نماییم. پس از نصب تمام پی وی سی ها، سیم لامپ های اس ام دی را با سوراخ کردن محل های لازم به پشت کار منتقل کرده، در کل پس از تست روشنایی، حروف بر روی PVC قرار گرفته و با پیچ های کوچک به هم متصل   می شوند.