استانداردسازی تبلیغاتی (تابلو و بیلبورد)

استانداردسازی تبلیغاتی (تابلو و بیلبورد)

 تابلو ها و بیلبورد ها :

 اولین هدف بیلبورد جلب توجه مخاطب است این مهمترین کاری است که بیلبورد باید انجام دهد . در خصوص طراحی بیلبورد به اولین نکته ای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار میگیرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده میشود این مدت زمانی است که فرصت است توجه مخاطب را به سمت تبلیغات جلب شود  و پیام را انتقال داده شود . بیلبورد ها ابزار های تبلیغاتی بزرگی هستند که در محیط ها و اماکن پر تردد و شلوغ قرار داده میشود . تا توجه رانندگان و عابرین پیاده را به خود جلب کند . در برخی از کشور ها به بیلبورد تابلوی موقتی گفته میشود . این بیلبورد ها نه تنها به دلیل بزرگ بودن ، بلکه به دلیل طراحی های متنوع و زیبایی که روی آنها انجام میشود می توانند نظر و توجه عابرین پیاده را جلب کنند . بیلبورد فضای زیادی در اختیار طراح قرار میدهد  تا مطالب ، ملزومات و طرح های مورد نیاز را به راحتی روی آن قرار دهد . بدون شک ، بیلبورد بهترین راه برای جذب و جلب تعداد زیادی از افراد میباشد

راهنمای تابلوی تبلیغاتی (بیلبورد)

۱-محدوده نصب بیلبورد:

* در نظر داشته باشید فاصله از خطوط انتقال برق فشار قوی : محل نصب تابلو ها باید حداقل ۱/۸ متر فاصله افقی و ۳/۶ فاصله عمودی از خطوط انتقال برق فشار قوی داشته باشند .

* پیمانکاران توجه داشته باشند ، نصب بیلبورد بر تیر های برق ، پایه های علائم و چراغهای راهنمایی و رانندگی ، درختان ، صخره ها و سایر عناصر طبیعی ممنوع است

* نصب تابلو به صورتی که مانع دیده شدن تابلوهای نصب شده قانونی دیگر گردد ممنوع است .

* محل مورد نظر حداقل ۱۸۰ متر از کاربری های مسکونی فاصله داشته باشد.

* محل مورد نظرحداقل ۱۸۰ متر از سایر بیلبورد های موجود فاصله داشته باشد.

* تابلو های تبلیغاتی بهتر است در قطعاتی قراربگیرند که روبه حداقل یک خیابان عمومی باشد.

* تابلوهایی که در محل های معمول رو به خیابان قرار میگیرند ، نباید کمتر از ۹۰ متر به هم نزدیک باشند مگر اینکه در جهت مخالف یکدیگر قرار بگیرند . تابلو های تبلیغاتی تنها در صورتی میتوانند در جهت مخالف هم قرار بگیرند که زاویه خارجی بین صفحات آنها کمتر از ۲۲۰ درجه نباشد.

۲-ارتفاع :

* حد زیرین ارتفاع تابلوهایی که از زیر آنها عبور میشود نباید از ۲ / ۵ متر پایین تر باشد و یا سازه و اجرای آن بالاتر از این ارتفاع نسبت به متوسط تراز کف زمین معبر قرار گیرند.

* حد زیرین تابلو های دیواری و تابلو های ایستاده ای که ضخامت آنها از ۱۰ سانتی متر تجاوز نمیکنند و از آن افراد عبور نمی کنند باید حداقل ۶۰ سانتی متر بالاتر از متوسط کف و تراز زمین باشد.

* ارتفاع نهایی بیلبورد نباید بیش از ۱۰ متر بالاتر از سطح مسیری باشد که بیلبورد روبه آن می باشد.

۳-نور پردازی در تابلو ها :

* نور پردازی معرف کاربری باید توسط منابع نوری ثابت باشد که از بیرون بر سطح تابلو بتابد و یا در داخل تابلو کار گذاشته شده باشد. این نور نباید مزاحمتی برای رانندگان و عابرین ایجاد نماید . به هر صورت نور تابلو ها نباید در فاصله ۱۲۰ سانتی متری بیش از یک شمع بر فوت مربع شدت داشته باشد .

* نور پردازی تابلو ها نباید به گونه ای باشد که تابش مستقیم روی ساختمانها و کاربری های اطراف داشته باشد . شدت نور تابلو ها در هر نقطه از معابر عمومی یا فضاهای ساختمان یا ملک مجاور نباید بیش از یک شمع بر فوت مربع باشد.

* نور پردازی تابلو های معرف کاربری و تبلیغاتی به صورت چشمک زن و رقصان در مناطق مسکونی و در حاشیه بزرگراه ها ممنوع است . این تابلوها فقط باید با نور ثابت نور پردازی شوند.

* استفاده از علائم نئونی ممنوع می باشد.

* نور پردازی تابلو های تبلیغاتی باید به گونه ای باشد که منبع نور به طور مستقیم از مناطق مسکونی همجوار قابل رویت نباشد و بر میدان دید ترافیکی در مسیر های عبور وسایل نقلیه اختلالی ایجاد نکند .

۴- محل استقرار بیلبورد :

* محدوده مورد نظر دچار به هم ریختگی بصری فزآینده ای نباشد.

* بیلبورد مورد نظر با کاربری و ساختمانای محدود مورد نظر سازگار باشد.

* محل مورد نظر حداقل ۱۸۰ متر از کاربری های مسکونی فاصله داشته باشد.

* تابلوی مورد نظر به لحاظ تامین دید ، گردش یا دسترسی ، مشکل ایمنی یا ترافیکی ایجاد نکند .

* تابلوی مورد نظر با محل های پارک وسایل نقلیه و سیستم خیابان بندی شهر ، تداخلی نداشته باشد.

۵-فاصله از آزادراه ها و بزرگراه ها :

* اگر مطالب بیلبورد ها توسط افرادی که در بزرگراه در حال حرکت هستند قابل خواندن نباشد، نباید در فاصله ای کمتر از ۶۶۰ فوت (۲۰۰متر) از مستحدثات ترافیکی (شامل تقاطع ها ، رمپ های ورودی و خروجی) موجود و پیش بینی شده مربوط به آزاد راههای ساخته شده موجود یا پیش بینی شده قرار بگیرند .

* هیچ تابلوی تبلیغاتی نباید کمتر از ۵۰۰ فوت (۱۵۰متر) از تابلوی تبلیغاتی دیگر در همان سمت بزرگراه یا آزاد راه قرار داشته باشد.

۶-انتخاب فونت :

* متن بیلبورد بین ۸ تا ۱۰ کلمه باشد .

* فونت های بیلبورد :

 برای متون فارسی B nazanin (b)، B yekan (b)

 برای متون انگلیسی و ترافیک برای شماره تلفن ها مناسب ترین انتخاب می باشد.Sans seif

 ۷- انتخاب رنگ :

* با توجه به حوزه کاری و منطقه ویژه اقتصادی پارس ، پیشنهاد میگردد از رنگهای قوی مانند قرمز و نارنجی روشن که جلب توجه بیشتری می کند استفاده گردد .

* از رنگ های گرم استفاده شود .

* آبی با درجه رنگ سازمانی خود که در طرحها حتما استفاده گردد .

* سایز های مناسب برای ساخت بیلبورد که قواره های زیبایی نیز داشته باشند به ترتیب زیر می باشد .

۸- ساخت سازه بیلبورد شامل موارد زیر میباشد :

۱-۸-فندانسیون

* حفاری

* اجرای بتون میگ

* آرماتور بندی

* نصب صفحه ستون ها به همراه آنکربلت

* بتون ریزی

۲-۸-ساخت پایه بیلبورد

* ساخت پایه بیلبورد به دو صورت خر پا و یا استفاده از متریال لوله امکان پذیر است .

* لازم به ذکر است که ماکت سازی روی پایه های بیلبورد بعد از اجرای پایه امکان پذیر است که غالبا از ورق های آهن ویا ورق های کامپوزیت و یا سوراخ دار استفاده می شود .

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *