المان های نوری

المان های نوری

المان نوری شهری

المان نوری از ترکیب دو کلمه نور و المان تشکیل شده بطوریکه این دو کلمه بیانگر دو رشته تخصصی مهندسی برق (الکترونیک و قدرت) و معماری و ترکیب فعالیت‌های این دو رشته است. هدف از ساخت المان نوری نورپردازی محیط، نورپردازی ساختمان، نورپردازی میدان یا نورپردازی یک بنا است به گونه­ای که از المان­ های هنری و معماری در ساختار آن استفاده شده باشد.

تاریخچه المان نوری

المان­ های نوری برای اولین بار در کشور فرانسه و در برج ایفل طراحی و نصب شده و از آن زمان تاکنون در بسیاری از طراحی­ ها و نقش­ ها با هدف های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته منبع نور یا ساطع کننده نور لامپ ­های رشته­ای بوده ولی امروزه از انواع مختلف LED و پروژکتورها استفاده می­ شود.

طراحی و ساخت المان نوری

در طراحی و ساخت المان­ های نوری معمولا از یک تابلو برق کنترلی یا مدار و بردهای کنترلی استفاده می شود. این مدار کنترلی عمدتا دارای تراشه و پردازنده بوده که می ­تواند عملکرد تک تک LEDها را در زمان مشخص کنترل کرده و افکت­ های زیبایی را از رقص نور ایجاد کند.

تجهیزات مورد نیاز

برد کنترلی معمولا دارای یک میکروکنترلر AVR است و به عنوان CPU یا مغز متفکر عمل می کند. برنامه عملکردی سیستم به روش های مختلفی مانند C++ یا C+ یا Bit to Bit و یا … برنامه نویسی شده و معمولا از پروتکل DMX پیروی می کند.

المان­های نوری مذکور معمولا دارای یک برد تغذیه نیز هستند که می­ تواند جزیی از برد کنترل مرکزی باشند. همانطور که گفته شد معمولا المان­های نوری از بستر و پرتکل DMX که مختصر شده ی عبارت Digital Multiplex است پیروی می‌کنند. این پروتکل، یک شبکه ارتباطی برای ارسال داده ها است و در شبکه دیتای نورپردازی، رنگ و شدت نور هر پروژکتور را تعیین می کند.

به طور کلی و ساده DMX یک پروتکل سیستم نورپردازی است که در آن هر چراغLED ، یک آدرس منحصر به فرد در شبکه دارد. همچنین براساس نوع برنامه به LEDها فرمان داده و افکت و طرح های مختلف را به وجود می ­آورد.

المان نوری ال ای دی

جنبه الکتریکی و الکترونیکی المان­های نوری می­ تواند از سطح فناوری بالایی با توجه به نوع، تعداد LEDها و تعداد المان­ ها در شبکه داشته باشد. افکت­ های ایجاد شده از نظر نوع، تعداد و سرعت عمل نیز در سطح فناوری، چه در سطح نرم افزاری و چه در سطح سخت افزاری بسیار موثر هستند. معمولا امروزه در ساخت انواع المان­ های نوری از انواع مختلف LED به عنوان ساطع کننده نور استفاده می شود. از ویژگی مهم LEDها نسبت به دیگر منابع نوری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • راندمان بالاتر انرژی برخوردار است
  • میزان لمان بیشتری تولید می کند
  • میزان لوکس بالاتری در اجسام تحت نورپردازی به وجود می ­آورد
  • طول عمر بالاتری دارد
  • میزان گرمای کمتری تولید می­ کند.

منابع نوری LED در انواع توان­ های مصرفی مختلف و طیف­ های رنگی گوناگون وجود دارند. چراغ LEDهای مذکور معمولا بر روی یک PCB با طراحی هماهنگ با المان نوری نصب می­ شوند و با روش های مختلف درجه حفاظت های مختلف (IP67-IP54-IP43 و…) را دارا می­ شوند. PCBهای مذکور باید به گونه ­ای طراحی شوند بطوریکه بتوانند حرارت ایجاد شده را به راحتی از خود عبور داده و به محیط اطراف انتقال دهند.

ولتاژ کاری المان ­های نوری ۱۲ یا ۲۴ ولت است و معمولا با استفاده از یک تابلو برق و یک ترانس، برق ۱۲۰، ۱۸۰ یا ۲۲۰ ولت را به ۱۲ یا ۲۴ تبدیل می کنند. ولتاژ کاری مذکور از لحاظ ایمنی بسیار بالاتر بوده و امکان افزایش یا کاهش در تعداد اجزا المان نوری به راحتی وجود دارد. در صورت اتصال به زمین میزان برق زیادی تلف نشده و عمر برد­های الکترونیکی آنها با ولتاژ ۱۲ یا ۲۴ ولت به نسبت ولتاژ ۲۲۰ بیشتر است.

معماری و هنر در المان نوری

 

در بخش طراحی و معماری المان نوری باید گفت به منظور نمایش بهتر و زیباتر جلوه دادن نورپردازی از هنر در ساختار المان نوری استفاده می­ شود. به بیان کلی­تر زیبایی به همراه هنر پدیدار می شود. در سطح شهر نیز برای جلب توجه و انتقال مفاهیم مختلف در قالبی زیبا و تاثیرگذار (به ویژه در شب) از المان نوری استفاده می شود.

به طور کلی یکی از موضوعات مورد توجه در نورپردازی شهری، زیباسازی شهری و بیان هویت ­ها در قالبی عامه­ پسند است و در واقع المان نوری به عنوان یکی از این ابزارها شناخته می‌شود. بنابراین با توجه به تاثیر المان­ های نوری شهری در بهبود و زیباسازی شهری، انتقال مفهوم و پیام ها به گونه­ های تاثیرگذار و در نهایت نورپردازی و ایجاد افکت­ های مختلف و زیبا، از آن در تمامی شهرها و کشورهای مختلف استفاده می شود.

نصب المان نوری

المان های نوری با توجه به مفهوم و هدف طراحی، از افکت­های مختلف نورپردازی استفاده می کنند. به دنبال آن با توجه به موضوعی که در ذهن افراد القا می ­کنند می­توانند به طور کلی در دو دسته نصب به صورت دائم و موقت در قسمت­ های مختلف شهری و فضاهای عمومی و تجاری استفاده شوند. از المان هایی که به صورت موقت نصب می شوند می­ توان در موارد گوناگونی مانند جشن­ ها، گردهمایی­ ها، مراسم مذهبی و ملی و … استفاده کرد.

به بیان دیگر و عام ­تر المان­ های نوری در انواع تزیینی، ملی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … به گونه ­ای زیبا و عامه پسند طراحی و ساخته می­ شوند. یکی دیگر از نکات مهم در مورد المان های نوری محل نصب و قرارگیری آنها است به گونه ­ای که موقعیت مناسب عامل بسیار مهمی در تاثیرگذاری و جلوه المان­ های نوری دارد.

کاربردها

از آنجا که المان­ های نوری قابلیت نصب در قسمت­های مختلف شهری (میادین اصلی شهر و میادین محله ها، پیاده روها، خیابان ها (شهری، محلی و …)، فلکه ها، میدان­ها و سایر فضاهای شهری، ورودی های شهر) و  اماکن عمومی را دارند، پس با توجه به نکته مذکور باید در نصب و قراردهی آنها در مکان مناسب، دقت نمود.

با توجه به آنچه که در بالا اشاره شد المان­های نوری از جمله تجهیزات به روز و زیبای نورپردازی شهری و مکان­های عمومی محسوب می شود. با توجه به نوع افکت و تناسب آن بعضا از سطح بالای فناوری بهره ­مند بوده و می­توانند مفاهیم، الگوها و پیام­های مورد نظر را به بینندگان با جلوه ­های زیبا و روح ­افزا تلقین کند.

بدین ترتیب در بسیاری از المان­های نوری کارشناسان روانشناسی و جامعه شناسی نیز در کنار معماران و مهندسان برق همکاری کرده تا طرح و ایده ­ای را به کار گیرند تا توسط همگان قابل فهم بوده و در عین حال زیبا و چشم نواز باشد و از عملکرد خوب و طول عمر بالایی نیز برخوردار باشند.

آژانس تبلیغاتی توکا گرافیک با بهره گیری از دانش و تجریه کارشناسان خود در زمینه المان های نوری شهری و مناسبتی آماده ارائه خدمات می باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و کاتالوگ مجموعه با شماره های زیر در تماس باشید.

۰۹۱۷۳۸۱۵۸۰۹- ۰۹۱۹۰۸۹۹۵۵۶

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *